A melengető ételek koszorús királya: a pásztorpite

Az amikor először láttam, hogy Hugh Fearnley-Whitinstall, aka River Cottage Hugh azt a jó krumplipürét összesüti egy olyan raguval amit én inkább ráraktam volna... Háborogtam lelkemben, de azóta már megtanultam, hogy a különböző változatok és társítások azért alakultak ki mert mindig van egy háziasszony, aki nem volt rest kísérletezni. A Jóisten áldja meg őket.
Biztos volt amikor a kutya sem ette meg, nemhogy a kedves családja az újítást, DE amikor eltalált valamit, az úgy terjedt el mint egy suta favicc, ami semmi különös, de az adott generáció minden tagja már hallott.

Ha a pásztor-pitének vagy sheperd's pie-nak más is a története, én idekanyarintottam még egyet.
Nagyon jó kis étel, már csak azért is mert egy tonna zöldséget bele lehet lapátolni azzal a felkiáltással, hogy úgyis összefő és a marhaíz keretet ad neki. Amikor azt mondják a mamák az Ízörzőkben, hogy csóróságban "felszaporították" a drága hozzávalót egy tömeget adó olcsóval ez a pite is ezt teszi.
Bele tudnám rakni a normál mennyiségű húst, de minek annyit enni belőle?  Olcsóbb is, egészségesebb is ha kiváltjuk a felét zöldséggel, legfeljebb felébred az ember agyában a kreativitás, ami további ízharmóniákat és favicceket eredményezhet. 
Egy fél adag pörköltnek való hússal együtt, a kedves (nem kicsi) család eszik egy nagy adag A vitamint a karottának köszönhetően és a lencse pedig rost, erő, egészség...két pofára kellene ennünk a hüvelyeseket.
Ujjongok a hidegnek, végre meg lehet ilyen lassú, lusta fogásokkal örvendeztetni a nagyérdeműt.

Pásztorpite lencsével és marhával
Hozzávalók: (6-8 adag)
- 40 dkg marha (pörköltnek való pl: lapocka, fartő)
- 1 fej vöröshagyma
- 100 g szárított lencse
- 20 dkg sárgarépa
- 1 kg krumpli
- 1 dl vörösbor
- só, bors 
- vaj
- tejföl
- sajt (opcionális)

 Elkészítés: Magunknak adunk egy dupla hatost a játékba, ha előző este beáztatjuk a lencsét. Jó nem szükséges, de elegendő puhulási idő kell a marhának is. Én mindig elfelejtem, így egy bögrében szoktam felengedni forrásban lévő vízzel és lefedem, amikor beesek a konyhába este. Amíg felvágom a hagymát és a húst, ráér terebélyesedni.    
Az aprított hagymát 1 dkg vajon fonnyasztom közepes lángon, a húst 2x1 cm-es kockákra vágom és ráteszem. Ha odakapja finomabb lesz, így most előny, ha bötén vágom. A répákat hámozzuk meg és egy cm vastag karikákra vágjuk. Tegyük a hús mellé és sózzuk, borsozzuk. Ekkora mennyiséghez egy 1,5 teáskanálnyit használok, utólag még korrigálhatok.
Amikor a hús félfővésben van battyogjunk ki a krumpliért a kamrába. Visszafele jövet öntsük bele a pörköltünkbe a lencsét, utána a vörösbort. Lefedve rotyogtassuk alacsony lángon.
A krumplit héjastól főzzük meg (Múltkor tanultam, ha a főzővizet nem sózod és kihűtöd remek viráglocsolásra a szerves anyagok miatt).
Készítsünk egy tömör krumplipürét, dúsítsuk vajjal és néhány kanál tejföllel, sózzuk borsozzuk...és próbáljuk ne megenni az egészet kóstolás címén.
A húst főzzük majdnem készre, mikor még érzünk egy kis rágósságot, akkor kapcsoljuk le. Sózzunk után ha úgy érezzük. Egy jénaiba öntsük át a ragut és kanalazzuk rá a pürét. Most reszeljük rá a sajtot a tetejére. Magas lángon süssük a sütőben 25-30 percet.
Fogyasszuk langyosan, aznap, másnap, munkában vagy a kedvenc sorozatot nézve. Nem szép, de garantáltan kerekebb lesz tőle a világ.


            

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája